Füsioteraapia

Pilates

Pilatese meetod püüab arendada täiusliku kontrolli keha üle, kasutades selleks ka mitmesuguste aparaatide abi. Algselt mõtles Joseph Pilates oma harjutused välja treeningumatil sooritamiseks, kuid keha suunamiseks ja treenimiseks töötas välja ka mitmesuguseid mehaanilisi treeninguseadmeid. Tuntuim ja arvatavasti ka olulisim neist on Reformer, kuid traditsioonilises pilateses on levinud ka Cadillac, Barrels, Chairs ja mitmed teised. Igal aparaadil on oma harjutustekava ja ülesanne keha treenimisel.

Tänapäeval jaguneb pilates kaheks koolkonnaks: klassikaline ehk autentne pilates ja meie kaasaegne ehk moodne pilates. Klassikaline pilates järgib võimalikult täpselt Joseph Pilatese välja töötatud süsteemi – harjutuste kava on ühtne ega erine sõltuvalt stuudiost või treenerist. Klassikalise pilatese kutselised treenerid on läbinud kõik koolitustasemed, valdavad kõiki harjutusi ning on üldjuhul oma õpetajate kaudu otseselt seotud Joseph Pilatese endaga. Moodne pilates aga lähtub Joseph Pilatese treeningukavast vaid osaliselt ning harjutusi ei järgita süsteemselt.

Katrin Kasepalu

Katrin on saanud Tartu Ülikoolis füsioterapeudi hariduse ning on spetsialiseerunud neuroloogia valdkonnale. Tema suhet pilatesega saab kõige paremini kirjeldada tema enda sõnadega: „Esimese Pilatese õpetaja koolituse läbisin juba 2015. aastal, aga tõsisemalt hakkasin Pilatese meetodiga neli aastat hiljem. Värskendasin baaskoolitust Londonis ning jätkasin õppimist Eesti parimate Pilatese juhendajate käe all, et pakkuda oma patsientidele ja klientidele võimalust Pilatese meetodi abil ise ennast aidata. Täna töötan nii füsioterapeudi kui Pilatese juhendajana. Väärtustan klassikalise Pilatese stiilipuhtust, kuid samas oskan vajadusel kohandada harjutusi lähtuvalt inimese individuaalsetest vajadustest.“
Oma lähenemisest juhendaja- ja treeneritööle räägib Katrin nii: „Leian, et minu töö ei ole mitte kedagi „korda teha“ – minu töö on olla nõu ja motiveerimisega abiks, et Sina ise jõuaksid enda parima olemuseni. Inimeste kehaline seisund, vajadused ja soovid on väga erinevad. Minu töö on märgata, mõista ja suunata lähtuvalt just selle inimese vajadustest, kes minu juurde tuleb. Ma ei paku maagilisi kiireid lahedusi seljavalule ega kaelakangusele, vaid olen kõrval ja abiks, et sa jaksaksid teha pidevat järjekindlat tööd iseendaga, kuni neist valudest on alles ainult mälestus. Sina ise oled enda kõige parem treener – minu asi on aidata Sul seda näha, anda Sinu jaoks sobivad vahendid ja harjutused ning toetada, kui Sul jaks otsa saab.“

Kaia Heinleht

Kaia Heinleht

Mäletan, et Soomes personaaltreenerite koolitusel olles mõtlesin, et see on tore küll mis te siin õpetate aga kuidas hakata inimese keha rohkem nägema ja mõistma, et ma ei õpetaks lihtsalt harjutusi vaid suudaksin näha iga inimese eripära ja vajadusi. Kus seda õppida? Justkui vastuseks sellele küsimusele sattusin koolitusele mida tegi füsioterapeudi haridusega Pilatese õpetaja, soomlane, Jarmo Ahonen. Seal mõistsin, et õppides Pilatest saan vastuse oma küsimusele. Sain aru, et õppida on väga palju ja see võtab aastaid. Praeguseks olen 12 aastat õppinud Pilatest, KellyMc Kinnon ´i CorpusPilates (Belgia) koolitussüsteemis ja täiendõppena erinevatel rahvusvahelistel täiendkoolitustel. Samaaegselt olen koostööd teinud erinevate Eesti treenerite, õpetajate ja füsioterapeutidega ja õppinud nendelt.

Minule isiklikult on Pilates rohkem kui treening, see on muutnud mu keha ja elukvaliteeti aga minu kui õpetaja jaoks on see vahend inimese õpetamiseks. Treenimine füüsiliselt on keha kasutamine ja kui inimesed ei tea kuidas seda teha ja mida üldse nende lihased suudavad või ei suuda, siis nad lõhuvad ennast treeningutel kergesti ära. Seda kõike saab tark treener ükskõik millist treeningstiili kasutades õpetada. Lihtsalt mina olen leidnud enda jaoks Pilatese treeningsüsteemi. See on väga funktsionaalne igapäevaste liigutuste toetamiseks ja tõhus kehatunnetuse õppimiseks. Mind tantsuinimesena muidugi paeluvad ka Pilatese harjutuste ilusad liigutused ja graatsia millega kogenud treenijad neid harjutusi teevad.
Nagu iga treeninguga siis võib ka Pilatesega endale kahju teha, kui ei oska õigeid tehnikaid või kui treenida liiga suurel koormusel. Aga see ongi õpetaja ülesanne leida oma treenitavale just see harjutusvara ja koormus, mida tema keha vajab antud hetkel.